החזר מס רכישה על קרקע לבנייה – מה התנאים ?

תוכן עניינים

על פי החוק בישראל, רכישת קרקע מחייבת בתשלום מס על סך אחוז מסוים משווי העסקה. מס זה נקרא מס רכישה והוא מחייב בהתאם כל רוכש בעסקת נדלן. עם זאת, ישנן הקלות, פטורים והחזרים שניתנים תחת תנאים מסוימים. במאמר הבא נעסוק בתנאים להחזר מס רכישה על קרקע לבנייה, כחלק מפעולותיו הרבות של משרד מקרקעין.

מהו מס רכישה ?

מס רכישה מושת על כל עסקת נדל”ן שהיא (מגרש, דירה, חנות וכו’) ומחושב לפי אחוז קבוע משווי העסקה (ולא אחוז מהרווח או עלייה בשווי, כפי שנהוג במיסים אחרים). שווי מס רכישה קרקע לבנייה עומד על שישה אחוזים.

בדומה למס הכנסה, גם מס רכישה עובד לפי “מדרגות מס”, כאשר שווי עסקה גבוה יותר מעלה בהתאם את אחוז המס. גם סוג הנכס הנרכש מהווה פקטור משמעותי, כאשר מס רכישה על דירה ראשונה שונה מדירה שנייה ושלישית וודאי ששונה ממס רכישה על קרקע. כל עורך דין מקרקעין ישמח להסביר לכם על הניואנסים וההבדלים שבין מיסי הנכסים השונים.

עורך דין עמית סלע מס רכישה

 

איך מקבלים החזר מס רכישה על קרקע?

החזר מס רכישה בעת רכישת קרקע יכול להתקבל תחת תנאים מסוימים. החזר זה הוא החזר חלקי של שישית המס. כלומר, הרוכש ישלם חמישה אחוזים מס במקום השישה הנהוגים במקרה רגיל. על אף שאחוז בודד נשמע כעניין פעוט, הרי שבעסקאות נדלן המתרחשות בסכומים גדולים הוא יכול להצטבר לסכום לא מבוטל בעצמו, ועל כן אין לזלזל בעניין החזר מס רכישה בעת רכישת קרקע לבניה.

בכדי לקבל החזר זה על הקרקע לעמוד בשני תנאים, כפי שנקבע בתקנה 2(1א) לתקנת מיסוי מקרקעין. תכנית הבנייה על הקרקע מיועדת לבניית דירות מגורים, וכן ממועד רכישת הקרקע יתקבל היתר בנייה תוך עשרים וארבעה חודשים.

קרקעות רבות מקיימות תנאים אלו ולכן מומלץ להעזר במומחיותו של עורך דין תכנון ובנייה על מנת להבין כיצד בפועל מתקבל החזר מס רכישה על מגרש לבניה. עם קצת בירוקרטיה (בקשה לתיקון שומה ומילוי של טופס 7085) ניתן לקבל את ההחזר הנכסף. מחלקת תכנון ובנייה בהובלתו של עורך עמית סלע יסייעו לכם גם בתכנון מס נכון עבור הפחתה מקסימלית של התשלום.

החזר מס רכישה לאוכלוסיות מיוחדות

ההנחה במס הרכישה תינתן לזכאים בשיעור מופחת של 0.5 אחוז עבור דירה יחידה או על השטח עליו הדירה תשתמש למגורים ששוויו על 2.5 מליון ₪ כמו כן:

ליצירת קשר עם עו"ד עמית סלע התקשרו
052-599-3204 או שלחו פרטים:

החזר מס רכישה לאוכלוסיות מיוחדות

ההנחה במס הרכישה תינתן לזכאים בשיעור מופחת של 0.5 אחוז עבור דירה יחידה או על השטח עליו הדירה תשתמש למגורים ששוויו על 2.5 מליון ₪ התנאים:

  • ההנחה תינתן רק פעמיים במהלך החיים של מבקש
  • בני זוג נשואים הרוכשים יחד דירה למגורים
  • בני זוג שנישאו תוך 12 חודשים מיום חתימת חוזה הרכישה

הנחה במס רכישה לנפגעי פעולות איבה

התנאים:

  • נפגעי פעולות איבה בדרגת נכות 19% ומעלה לצמיתות
  • אלמנות ויתומים עד גיל 40

הנחה במס רכישה לעיוורים וללקויי למידה

  • תעודת עיוור או לקויי ראיה

הנחת מס רכישה לילדים בעלי 100% נכות

  • הורים לילד המקבל גמלת נכה
  • גמלת ילד נכה בשיעור מירבי  של 188% או נכות רפואית צמיתה של 100% או 90% נכות משוקללת .
  • אין צורך לרשום את הדירה על שם הילד

הנחה בתשלום מס רכישה עבור דירה לניצולי שואה ונכי המלחמה בנאצים

  • ניצולי שואה בדרגת נכות של 50 %
  • נכי המלחמה בנאצים בעלי דרגת נכות של 19%

הנחה במס רכישה לנכי עבודה

  • נכי עבודה שנקבעה להם דרגת נכות של 50%

הנחה במס רכישה לנכי צהל

  • נכי צהל שנקבעה להם נכות צמיתה של 19%

הנחה במס רכישה לנכי תאונות דרכים

  • נכות צמיתה של 50%

הנחה במס רכישה לעולים או לתושבים חוזרים

  • עולים זכאים להנחה עבור נכס שרכשו בתקופה שבין שנה ל 7 שנים לאר עלייתם
  • הנחה בשיעור של 0.5% על חלק שווי עד 1,988,090 ₪
    הנחה בשיעור של 5% מעל 1,988,090 ₪

כמו כן, גם תושבים חוזרים או עולים חדשים. לכל אחת מהאוכלוסיות הללו יש את ההטבות הספציפיות לה ואת הטפסים אותה היא נדרשת למלא בכדי לזכות בהן. על כן מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין מקרקעין לפני שמשלמים את המס.

לא משלמים לפני שמתייעצים עם משרד עורך דין 

ישנם לא מעט תנאים וסעיפים מיוחדים תחתם ניתן להנות מהחזרים מפליגים על מס רכישה לקרקע לבנייה. לכן, כמו בכל הקשר מיסוי אחר, רצוי מאוד להיעזר בשירותיו של גורם משפטי הבקיא בתחום.

משרדו  של עורך דין מקרקעין עמית סלע הוא ככל הנראה אחת האפשרויות הטובות ביותר לרוכשי נדלן טריים.  עם ניסיון של שבע עשרה שנה בעולם הנדלן בעריכת עסקאות מהגדולות במשק (מכירת דיזינגוף סנטר) מדובר בדמות מקצועית שיודעת לטפל בכל מקרה על הצד הטוב ביותר. ליצירת קשר  עם  עו”ד עמית סלע השאירו פרטים

עו''ד עמית סלע

עו''ד עמית סלע

עו״ד עמית סלע, עו״ד בכיר בתחום הנדל״ן, התכנון ובניה והתחדשות עירונית מזה כ-20 שנים, שותף בכיר (בעבר) באחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בישראל. עמית הינו מוסמך כמבקר פנים מטעם אוניברסיטת חיפה בהצטיינות יתרה וכן חבר בועדת מקרקעין של לשכת עורכי הדין.